Aanbod voor kinderen
Voor wie?
De emoties van mijn kind kunnen erg groot worden en dan plots naar buiten breken.
Mijn kind heeft een eindeloze voorraad energie.
Wanneer ik iets zeg of vraag, schrikt mijn kind of lijkt het in gedachten verzonken.
Veranderingen roepen stress op bij mijn kind.
Het lukt mijn kind vaak niet om woorden vinden om gevoelens te benoemen.​
Samen spelen en delen is een hele uitdaging voor mijn kind.
Mijn kind zit vaak met het hoofd in de wolken en vergeet de tijd.
Mijn kind wil anderen wel begrijpen, maar vindt het moeilijk om zich in anderen in te leven.
Vriendjes maken is spannend of zelfs eng.
Mijn kind komt vaak in ruzies terecht, soms zonder dat hij/zij de oorzaak voor die ruzie kent.
Het is alles of niets, doseren is moeilijk voor mijn kind.
Mijn kind wil anderen wel begrijpen, maar vindt het moeilijk om zich in anderen in te leven.
Mijn kind geeft weerstand bij het woord néén.
Alles is interessant en trekt de aandacht van mijn kind. De aandacht bij één ding houden is hierdoor een uitdaging.
​
-
Herken je één of meerdere van deze gedragingen bij je kind en zorgt dit ervoor dat op school of thuis niet alles vlot verloopt? Kan je kind hulp gebruiken om hier verder in te ontwikkelen? Dan ben je bij de prikkeling aan het juiste adres! Ik zet op een kindgerichte manier in op het ontwikkelen van zijn/haar sociaal-emotionele vaardigheden en executieve functies.
​
-
Heeft je kind (een vermoeden van) AD(H)D/autisme/HSP? Dan ondersteun ik graag bij het functioneren thuis en op school. Samen met je kind ga ik op zoek naar een uitlaatklep voor overtollige energie, we ontdekken samen manieren om om te gaan met overprikkeling, ik leer je kind technieken om anderen beter te begrijpen en ik help om zijn/haar sociaal-emotionele vaardigheden te versterken.
​​
-
Heeft je kind een laag zelfbeeld of zit het niet goed in zijn/haar vel? Is voor zichzelf opkomen een enorme uitdaging? Merkt je dat je kind met problemen zit, maar lukt het niet om er over te praten? Loopt communicatie en samenwerking met je kind bij jullie thuis of op school niet echt vlot en lijkt hij/zij muren om zich heen te bouwen? Dan help ik niet alleen om voor/naar je kind te 'vertalen'; maar help ik je kind bovenal om zichzelf te leren aanvaarden en liefhebben zoals hij/zij is.
Wat kan je verwachten?
-
Ondersteuning bij kinderen begint met het creëren van een veilige omgeving en het opbouwen van en vertrouwensband met het kind. Daarna kan ik samen met het kind op zoek naar de oorzaken van bepaalde gedragingen/moeilijkheden en gaan we ervaringsgericht aan de slag om de nodige vaardigheden onder de knie te krijgen of verder te versterken.
​​
-
De focus ligt op sociaal-emotionele vaardigheden en op het versterken van de executieve functies. Dit doe ik op een creatieve, speelse en ervaringsgerichte manier, waardoor de sessies niet enkel leerrijk en behulpzaam zijn, maar ook ontspanning bieden. Welke technieken ik exact gebruik, hangt enorm af van de interesses van het kind. Er kan gewerkt worden met beeldende technieken, muziek, drama, beweging, spel, (prenten)boeken en interactive storytelling.
​
-
Indien gewenst werk ik niet enkel in overleg met de ouders, maar werk ik ook samen met de school/leerkracht en eventuele andere hulpverleners. Op deze manier bouw ik mee aan een breed ondersteuningswerk voor het kind en zijn omgeving.
-
Met kinderen kan ik aan de slag gaan in mijn eigen praktijkruimte, maar vaker zullen de sessies doorgaan bij het kind thuis/op school. Zo blijft het kind in een vertrouwde omgeving en hoeft het geen extra verplaatsingen te maken. Voor deze ondersteuning werk ik in regio Kessel-Lo - Bierbeek - Boutersem - Tienen.